Opettaminen ja oppiminen
Ympäristökasvatus on geoparkien erityistehtävä
Geokasvatus, tai hieman laveammin ja tuttavallisemmin ympäristökasvatus, on sydämen asia geoparkeille; elämme geologisesti ainutlaatuisen ympäristön keskellä, ja siihen onkin tärkeää perehtyä tarkemmin! Ympäristökasvatuksen avulla voimme kertoa, millaista alueen ainutlaatuinen geologia on sekä miten se vaikuttaa elolliseen luontoon ja edelleen ihmisasutuksen muotoutumiseen alueella.
Ympäristökasvatuksen rungon muodostaa Geopark-alueen syntytarina, Rokua Geoparkin osalta jääkauden perintö, johon liittyviin ilmiöihin toiminnassa tutustutaan. Näitä ovat esimerkiksi muinaiset ja nykyiset ilmaston vaihtelut, maa- ja kallioperän muodot ja ominaisuudet, näiden muodostamat elinympäristöt sekä ihmisen toiminta osana tätä kokonaisuutta. Tärkeä on ymmärtää näiden erilaisten ympäristötekijöiden välisiä vuorovaikutuksia.
Sisältöjen lisäksi olennainen osa ympäristökasvatusta on arvo-oppiminen. Rokua Geoparkin ympäristökasvatustyössä korostuvatkin elollisen ja elottoman luonnon monimuotoisuus, niiden erityispiirteiden varjelu sekä paikallisen kulttuurin ja sen historian kunnioittaminen. Paikallisten painopisteiden ohella ympäristökasvatusta ohjaavat Unescon Geopark-toiminnassa korostamat kestävän kehityksen tavoitteet.
Ympäristökasvatus jakautuu toiminnallisiin ja passiivisiin osa-alueisiin. Passiivisia edustavat esimerkiksi reittien varsilla olevat luontotaulut tai näyttelypisteet, joissa esitellään ympäristön erityispiirteitä ja niiden syntyhistoriaa. Toiminnallisuuden keskiössä on yhteistyö oppilaitosten, kuten paikallisten Geopark-koulujen kanssa, joiden opetuksessa Geopark-teemat on yhdistetty niin sisältö- kuin arvotavoitteisiin. Tavoitteena on erityisesti paikallisten nuorten kotiseututuntemuksen ja paikallisylpeyden vahvistaminen, jonka avulla nuoret voivat havaita myös uusia toimeentulon mahdollisuuksia kotiseudullaan. Alueemme Geopark-oppilaitoksia ovat Muhoksen, Utajärven ja Vaalan lukiot, Muhoksen yläkoulu, Vaalan yhtenäiskoulu, Utajärven yhtenäiskoulu, Oulujoki-opisto sekä Oulujärven kansalaisopisto. Ympäristökasvatusta on tehty myös paikallisten matkailuyrittäjien kanssa esimerkiksi vahvistamalla yrittäjien ympäristöosaamista ja tuotteistamalla luonto-opetuskokonaisuuksia kansainvälisille markkinoille.
Geoparkeissa tulee olla geotieteilijä, joka vastaa ympäristötiedon tuottamisesta ja jakamisesta. Rokua Geoparkissa ympäristökasvattajana ja geotieteilijänä toimii Mikko Kiuttu. Mikko on koulutukseltaan maantieteen ja biologian aineenopettaja, mutta hän on tehnyt myös elottoman luonnon monimuotoisuuteen liittyvää tutkimusta sekä suorittanut esimerkiksi ympäristönsuojelun opintokokonaisuuden ja ympäristökasvatuksen erityiskursseja. Työssään hän usein suunnittelee ja toisinaan myös toteuttaa Geopark-teemaisia opetustuokioita yhdessä opettajien kanssa, ja käy myös eri tilaisuuksissa kertomassa Rokua Geoparkin ihmeellisestä ympäristöstä. Kehittämishankkeiden kautta hän on ollut mukana toteuttamassa uusia tiedonjaon tapoja alueelle, ja hänen kädenjälkensä näkyykin useissa alueen opastauluissa, esittelyaineistoissa ja näyttelyissä sekä joidenkin luontokohteiden toteutuksessa.
Tutustu Geoparkin syntyyn ja erikoisuuksiin