Metsää puilta

Metsää puilta on Muhoksen Kirkkosaareen sijoittuva neliosainen ympäristötaide- ja tarinateos, joka on toteutettu Kirkkosaaren kuntoilureitin varrelle.

Tarina

Metsää puilta on Muhoksen Kirkkosaareen sijoittuva neliosainen ympäristötaide- ja tarinateos, joka on toteutettu kuntoilureitin varrelle.

Teos kuvaa vuodenaikoja saarella, ja sen osat on valmistettu perinteisin työmenetelmin kuorituista karsintapuista. Puut on maalattu maisemassa eri vuodenaikoina esiintyviin väreihin. Teokseen kuuluu neliosainen, saaren vuodenaikoja ja aikakausia esihistorialliselta ajalta tähän päivään kuvaileva tarina. Sisältö on peräisin historiallisista lähteistä, osallistavassa työpajassa kerätyistä tarinoista ja erillisistä paikallisten haastatteluista.

Metsää puilta 1.

On kevät saaressa. Paikalla on monta nimeä, joista muistissa on Muhossaari, Kirkkosaari, Hautausmaasaari. Turkoosiin taittuvalla, korkealla kevättaivaalla kevyet pilvet purjehtivat lämpenevässä tuulessa.

Saari on muodostunut kahden joen haaraan, kohtaan joka on vaihtanut asentoaan vuosituhansien mittaan uudelleen ja uudelleen kun ensin jää ja sitten meri vetäytyivät seudulta. Suuremman ja vahvemman Oulujoen liikkeet ovat sekä korottaneet, että syöneet saaren pohjoisrantaa. Eteläinen ranta taas on hiukan painuksissa rauhallisempaan, savipohjaiseen virtaan päin, joka tuo vesiä soisilta seuduilta ja jakautuu kahtia saaren molemmin puolin. Pitkien aikojen ja matkojen päästä on tähän risteyskohtaan kerääntynyt maa-aineksia, jotka ovat osa saarta. Muhosjoen uoman pohjasta nousee maakaasua, ja pinnalla on toisinaan runsaasti vaahtoa. Vesi on nyt ruskeaa, sillä suot, jotka muinoin pitivät veden puhtaana on kuivattu pelloiksi ja metsäpalstoiksi, joilta väri nyt leviää jokeen ja sitä pitkin mereen.

Joskus vesi oli niin kirkasta, että siinä pestiin pyykkiä, vuosituhansien ajan. Jo kauan ennen ensimmäistäkään kirkkoa, joka kohosi jokunen vuosisata sitten, keskiajalla; pientä latomaista rakennusta, jossa kasteet, häät ja hautajaiset toimitettiin silloin, kun papilla oli mahdollisuus tulla pitkän matkan takaa hoitamaan kaukaisen seurakunnan perukan asioita. Tällä ensimmäisellä kirkolla tuskin oli edes kivijalkaa, mutta se rakennettiin saareen, paikalle joka oli jo kauan ollut pyhitetty hengille ja esi-isille ja yhteisön viimeiseksi leposijaksi elämän ja kuoleman virran äärellä.

Mikä merkitys tällä saarella on tänään, sinulle?

Metsää puilta 2.

Kesäisen hellepäivän autereessa lepää saari, jossa lähiseudun lapset etsivät seikkailuja ja aarteita, merkkejä menneestä. Vanhan kirkon raunioita, hautausmaan aidan vierustan luita.
Pohjoisrannalla jalka etsiytyy tähystyskiville, missä on monet kerrat istuttu uneksimassa, kurotellen katseella ja ajatuksilla kohti länttä ja merta, kaupunkia sen rannalla, minne sadat ja tuhannet tervaveneet, tukit, voi- ja kalatynnyrit lipuvat jokea pitkin. Ja kaikki ne ihmiset joita jokiveneet kuljettavat. Ja laivat, höyryt kuten Laine ja Lempi! Aikoinaan jokireitti tarjosi tien mereltä aina Karjalaan saakka ja takaisin.
Täällä muuan seikkailija, Suomea laajasti kiertänyt tutkimusmatkailija ikuisti paikalliset lapset haaveilemassa rantatöyräällä 1800-luvun lopulla. Pariisin maailmannäyttelyssä yleisö pääsi katsomaan samaa maisemaa kuvan kauta.

“Hymyileviä kesäisiä maisemia ovat rannat, mutta kaunis on seutu varsinkin vaaralta, jolle näkyy hedelmällisten rantainsa välissä etäisyyteen liukuva vesivyö ja viljavan rantueen takana tummat kankaat”, kirjoitti kuvan ottaja, I.K.Inha.

Metsäkurjenpolvi myhäilee kevyessä varjossa ja kumartuu kohti mesimarjan kukkaa, jolla lepää vihertävän metallinhohtoinen pieni perhonen. Mitä silmät löytävät, kun ne avaa?

Metsää puilta 3.

Syksyisten iltojen ja viileyden myötä ruska laskeutuu saareen. Kuvittele savun ja lahoavien lehtien makea tuoksu. Muinaiset pyyntikuopat, tervahautojen ja hiilimiilujen jättämät painaumat ovat aikoja peittyneet sammalten ja varvikon alle. Voimalaitoksen valot pilkottavat tumman veden yllä, sähköinen humina värisee kirpeässä ilmassa.
Saareen on kohonnut Metsäntutkimuslaitoksen tutkimusasema. Metlalaiset ovat oma tiivis perheensä, heille saari on kuin toinen koti. Oma ranta, laituri ja vene jyrkkien portaiden juurella vesirajassa, pihalla tenniskenttä. Saaren eteläisessä osassa olleen vanhan sahan rauniot puretaan ja perustuksen kivetkin viedään pois tutkimusaseman johtajaa ärsyttämästä. Aseman ovi ei ole lukossa juuri koskaan. Metsä on vanha ja koskematon, marjat punertavat mättäillä, sienet kankailla. Niitä käydään poimimassa töiden jälkeen. On mukava saapua saareen jalan.
Eräänä päivänä laitos tyhjenee ihmisistä, asema muuttaa kaupunkiin ja yhteisö hajoaa. Talo jää tyhjilleen. Ja eräänä yönä tapahtuu jotain kummallista: joku sytyttää tulen ja pian paikalla on enää savuavia raunioita. Tämän jälkeen metsä on yhtäkkiä kovalla käytöllä, sieltä katoaa sienet ja marjamaat. Rauha ja sen myötä monet vakituiset ja erityislaatuiset asukkaat jättävät saaren. Sieltä muuttaa pois sirittäjä, metsäkirvinen, pyy, sarvipöllö, puukiipijä, palokärki ja moni muu harvinainen laji. Niille saaressa ollut oikea metsä oli viimeisiä elämisen edellytykset tarjoavia sopukoita.

Minne mennä sen jälkeen kun ei ole enää muuta paikkaa?

Metsää puilta 4.

Öinen kuu vaeltaa taivaan halki ja valaisee himmeällä kajollaan ladun ja sille vasta putoilleen pakkaslumen, jota tuoreet tassunjäljet kuvioivat. Kaatuneen haavan rungolla talttahampaan jättämät merkit. Saaren valkoturkkinen talviasukas pistelee suihinsa harmaan kuoren alla kylmältä piilottelevan vihreän.

Joki on hiljainen uomassaan, kevyt jääpeite pitää veden juuri ja juuri piilossa, virtapaikoissa vain ohuenohuena jääriitteenä joka rakoilee paljastaen aavistuksia syvyydestä.
Veden yllä leijuu udun tavoin kuva paksun jään ajoilta, joella pidetään jääraveja. Lumen peittämillä rantatöyräillä matalalta paistava talviaurinko saa aikaan kimaltavaa välkettä. Hevosten selät ja hengitys höyryävät pakkasilmassa. Yleisö levittäytyy pitkin rantoja. Ehkä pohjamudissa lepää vielä joitakin hevosenkenkiä siltä ajalta.

Kultakelloravien aika päättyi viitisenkymmentä vuotta sitten. Samoihin aikoihin saaren rannoille ja metsän suojiin rakennettiin valaistu reitti, jota ihmiset alkoivat kiertää kesäisin jalan, talvisin suksella. Näillä poluilla kulkee edelleen moni.

Joesta on nostettu vuosituhansia vanha suksi, ja kauempaa jokivarresta on löytynyt samanlainen, mutta vielä vanhempi. Mikä meitä liikutti muinoin, mikä tänään?

Taiteilija

Mari Kämäräinen on Vaalasta, Pelson kylältä kotoisin oleva kuva- ja performanssitaiteilija joka on erikoistunut tarinallisiin, paikkasidonnaisiin teoksiin. Kämäräinen asuu ja työskentelee Turussa, mutta toimii aktiivisesti myös kotiseudullaan Oulujokilaaksossa mm. osana Pohjoista oopperakomppaniaa.

Yhteistyössä

Äänityö: Sami Mustonen, Muhos

Teoksen värimaailman ja tarinallisen osuuden suunnittelussa on ollut mukana paikallisia, joilla on erityinen suhde Kirkkosaareen. Tarinan yksityiskohdat on koottu kävelytyöpajassa saaressa, erillisinä haastatteluina tai kirjallisista lähteistä.

Lähteet:
Muhoksen kotiseutumuseo, Wanhaa Muhosta: kotiseutukävely Korilanmäeltä Kirkkosaareen, Heikkinen, 2016, Metsäntutkimuslaitoksella työskennelleet Irene Murtovaara ja Osmo Murtovaara, Marja-Kaisa Heikkinen, Elsi Lehikoinen, Kalevi Leskelä, Mirja Palkki, Esa Holopainen, Rokua Geopark / Humanpolis Oy

Löytöretki taiteeseen

Löytöretki taiteeseen -kokonaisuuden seitsemän teosta tuovat esiin Rokua Geoparkin alueen valtakunnallisesti arvokkaaksi tunnustettujen maisemien luonto- ja kulttuuriperintöä ympäristötaiteen keinoin. Inspiraationa ovat olleet kolme pääteemaa: geologinen perintö, terva ja legendat. Teosten rahoittajina ovat olleet Pohjois-Pohjanmaan liitto (AKKE-rahoitus) ja Rokua Geoparkin perustajat (Muhoksen, Utajärven ja Vaalan kunnat, Rokuan Terveys- ja Kuntouttamissäätiö ja Metsähallitus) ja niiden tilauksesta on vastannut Humanpolis Oy.