Pyhäkosken kierto ja möljien kohtalo
Voimakasta Pyhäkoskea ei voinut nousta vastavirtaan. Niinpä veneet sauvottiin Muhosjokea pitkin noin kahdeksan kilometriä Syväyksen rantaan, josta hevosrattaat kuljettivat ne maateitse Pyhäkosken yläpuolelle. Sotkajärveltä jatkettiin jälleen sauvomista ja vetämistä ja yövyttiin välillä paikkakuntien taloissa. Niskakosken nousu oli viimeinen etappi ennen saapumista Vaalaan. Sotkakoskella ja Ahmaskoskella möljät olivat Oulujoen etelärannalla, Niskakoskessa joen pohjoispuolella. Näin palavien tervaveneiden etenemistä on kuvannut kirjailija I. K. Inha (1909):
”Ne poikkeavat ensiksi Muhosjokeen, jonka vienoa, mutkittelevaa suvantoa soudetaan Syväykseen. Nöin kierretään Pyhäkoski. Ennen sekin vetäen noustiin, niinkuin vanhat sortuneet kivisillat rannoilla osoittavat, mutta taival oli niin raskas ja vaarallinen, että sitä ruvettiin näin kiertämään. Maantie kulkee Syväyksen kohdalla Muhosjoen poikki, ja sillan korvassa on kymmeniä hevosia nelipyöräisine ajopeleineen odottamassa tervaveneitä. Vankkurit työnnetään alas rantaan, veneet vedetään pyörille, ja näin taivalletaan puolen peninkulmaa maisin Sotkakosken alle. Vilkas on silloin iltamyöhällä liike maantiellä, joka tällä välillä kohoaa Pyhänseläksi nimitetyn siintävän maanpengermän päälle. Mutta mäki vain nousee, se ei harjulta laskekaan, selänteen toisella puolella ollaan ylängöllä, joka on Muhosta tuon portaan verran korkeammalla. Sotkakoski noustaan vetäen, sitten jatketaan matkaa Utajärven kautta, vuoroin soutaen, vuoroin sauvoen, kosket vetäen. Myötätuulella nostaa tervamies vielä raakapuun nenään neliskulmaisen purjeen avukseen.”
Möljät vaativat myös jatkuvaa ylläpitoa. Jäät ja tukit rikkoivat rakenteita ja siirtelivät kiviä. Kun Oulujoelle rakennettiin voimalaitokset 1940-luvulla ja vedenpinta sitä myöten nousi, jäivät rantamöljät veden alle. Paikoitellen näitä suuritöisiä aikaansaannoksia voi kuitenkin vielä havaita joen laidalla.