Oulujoen maisemista alettiin nauttia matkailumielessä 1800-luvun alussa. Säätyläiset Pohjois-Pohjanmaalta ja muualta Suomesta tekivät veneillen huviretkiä Pyhäkosken alueella. Mukaan he pakkasivat kuivaruokaa, kahvia ja viiniä. Kalaa ei sitä vastoin tarvinnut mukaan ottaa, sitä sai tuoreena Leppiniemen talon rannalla olevasta pyyntipaikasta. Leppiniemen talon rannassa olevasta apajasta nousi helposti niin siikaa kuin lohta.
Matkailu alueella kasvoi, kun säännöllinen höyrylaivaliikenne Oulusta Muhoksen kirkonkylälle alkoi kesällä 1880. Leppiniemi sai suosittelut myös Suomen ensimmäisessä matkailuoppaassa. Suomen ensimmäinen matkailureitti Viipurista Saimaan ja Kainuun kautta Ouluun kulki juuri Leppiniemen Pyhäkosken kautta.
Pyhäkosken luonnonkauniit jokimaisemat ja kuohuvat kosket houkuttelivat valtavia määriä koskimatkailijoita. Kävijöiden kulkua varten Leppiniemen tilan ja Rakankallion väliin rakennettiin parinkymmenen metrin korkeudelle riippusilta, ja Suomen matkailuyhdistys perusti korkealle joentörmälle ravintolan. Koskiveneet alkoivat pysähtyä Leppiniemessä niin, että kaikki halukkaat pääsivät kävelemään riippusiltaa pitkin. Vieraat ihastelivat maisemia, veneitä ja kalanpyyntiä. Matkailijat pääsivät joskus tutustumaan myös kiviportaita pitkin Leppiniemen luolaan.